Herfstvakantie 2018 - Quedlinburg (2)

Woensdag 24 oktober

We waren van plan naar het hoogste punt van de Harz, de Brocken - 1142 m, te gaan. We lezen echter dat je er niet met de auto kunt komen. Je kunt er uitsluitend te voet (maar het regent) of met een treintje komen.

We besluiten onderweg  wel te kijken wat te doen.

De Brocken is trouwens het meest toeristische plekje van de Harz met jaarlijks zo’n 2 miljoen bezoekers. Nodigt niet echt uit maar ja. Laten we eerst maar die kant oprijden en zien wat we doen. We drinken koffie in Wernigerode en  rijden we nog wat rond. Het weer is bepaald ongezellig: regen.

We komen in het plaatsje Ilsenburg terecht en zien daar een hotel-restaurant liggen aan een meertje met zwanen, 'Landhaus zu den rothen Forelle'. Het lijkt ons wel wat en besluiten hier de lunch te gebruiken.

Landhaus zu den rothen Forelle

Donderdag

Vandaag staat er weer een wandeling op het programma, immers de ene dag bezoeken we een stad(je) of stadjes, de andere dag gaan we wandelen.

We kiezen voor wandeling 23 uit het boekje 'Vergessene Pfade HARZ'.

De wandeling begint in de buurt van een camping in het plaatsje Dankenrode.

Het is droog en vrij zonnig weer, maar er waait wel een schrale wind. Na een beetje heen en weer lopen vinden we de route die langs een droogstaand beekje loopt dat in de Wuppert uitkomt.

We passeren ook bordjes waaruit blijkt dat we het goede pad volgen.

De bordjes houden echter op, evenals het pad. We controleren onze gelopen route even met Motion-X GPS op de iPad. Mmm, we zouden goed gelopen zijn, maar waar is het pad ... We lopen een stukje terug in de hoop het juiste pad weer te vinden: tevergeefs.

Voor dezewandeling moeten we de titel van het boekje blijkbaar letter nemen: 'Vergessene Pfade'. Beetje jammer wel!

We worden hartelijk ontvangen en naar een tafel geleid in de serre. De bediening is vriendelijk en attent. Lilian neemt de 'Blattsalate mit gebratenen Riesengarnelen', kies zelf de tartaar van zalm, onderdeel van een dagmenu. Dit gerecht staat niet standaard op de kaart.

De gerechten en de wijnen zijn verrukkelijk! We sluiten de lunch af met een heerlijk kopje koffie c.q. een dubbele espresso. Zowaar, de zon komt tevoorschijn! Na deze verrukkelijke lunch rijden we op ons gemak in een half uur terug naar Quedlinburg.

Stolberg

De auto brengt ons naar Stolberg, één van de 15 plaatsjes van de gemeente Südharz. Het is een leuk plaatsje met mooie vakwerkhuizen, maar wel doods. Het druilerige weer werkt ook niet mee. Terasstoelen en -tafels worden binnen gehaald, het seizoen is duidelijk voorbij.

De lunch gebruiken we in 'Hotel zum Kanzler'. De kwaliteit is gutbürgerlich. Na de lunch lopen we nog even door het plaatsje. Het centrum is leuk maar klein en niet autoluw.

Kortom, richting Quedlinburg maar weer, waar we 's avonds ons 'galgendiner' hebben.

Vrijdag

Na het ontbijt - jammer dat dat organisatorisch niet klopt - en het voldoen van de rekening en een rit van 560 km zijn we tegen om 16:58 uur weer thuis.

Terugblik

Een ontspannen weekje, met helaas matig tot slecht weer. Hotel Teophano is prachtig gelegen aan de markt van het mooie plaatsje Quedlinburg met 2000(!) vakwerkhuizen.

Het hotel was zeker niet slecht, maar alle bij elkaar voor ons geen tweede bezoek waard.

Foto-impressie

Dit is de route, maar ja ...