Het museum is meer dan een bezoek waard. Je ziet de ontwikkleing van de allereerste bewegende beelden tot de moderne film en alles wat daar tussen ligt: een aanrader!

Zomervakantie 2018 - Acqui Terme - Stresa

Donderdag 26 juli

Vandaag enkele plaatsjes bezocht, eerst Asti, waar we geluncht hebben in Ristorante Tacabanda. De bediening was wel apart. Dit komt ongetwijfeld doordat men personeel met een beperking in dienst heeft: top!

Na de lunch rijden we naar Alba, waar Lilian zowaar 2 leuke jurken scoort.

Hoewel beide plaatsjes wel leuk waren, viel het ons - gezien alle lovende verhalen - wat tegen. Mogelijk kwam dit ook door de irritant wordende hoge temperatuur. Aan het eind van de middag zijn we weer in het hotel waar we op het terras een wijntje  drinken.

Vrijdag

We betalen de drankrekening aan de balie van het hotel - viel mee - en gaat richting Stresa. Dat is het tweede en laatste hotel van deze georganiseerde ANWB-autoreis. Maar ... we gaan wel via Turijn.

We vinden vrij gemakkelijk een parkeerplaats achter het centrum en doen eerst een kopje koffie bij Il Pepe aan de Via della Rocca, gelegen aan de rand van een parkje Piazza Maria Teresa.

Na de koffie lopen we in zo'n 10 min. naar het filmmuseum.

Omdat er geen rijen staan bij de lift naar het platform op 85 meter hoogte, kopen we kaartjes voor én de lift én het museum.

De toren van het filmmuseum

Omdat de lift geheel doorzichtig is en door het hart van het museum naar boven gaat, heb je onderweg een prachtig uitzicht op de diverse verdiepingen van het museum. Eenmaal boven natuurlijk een mooi uitzicht over de stad Turijn!

Daarna bezoeken we het filmmuseum en maken daarbij gebruik van de uitleg via de koptelefoon.

Als we het filmmuseum weer uitlopen is het tijd voor de lunch. Omdat we de parkeertijd een beetje in de gaten moeten houden, proberen we in de buurt van het filmmuseum een leuke lunchgelegenheid te vinden, maar helaas ... Dan maar richting auto en zien wat we tegenkomen.

Op de Via Carlo Alberto zijn diverse terrassen. We kiezen voor het terras van Bistrot Carlo e Camillo - onderdeel van Grand Hotel Sitea. We hebben hier werkelijk heerlijk geluncht: prima wijn en heerlijke gerechten. Lilian gaat voor de 'Fish burger' en ik koos zelf de 'Tartare tonno rosso'. Echt zeer goed! Ter afsluiting natuurlijk zo'n heerlijke 'caffe doppio', zoals ze die alleen in Italië hebben.

Vervolgens snel naar de auto! Dit zat een beetje tegen omdat ik m'n rugzakje op het terras had laten liggen, dus weer even terug. M'n rugzakje ligt er nog 😀 Daarna snel naar de auto! We waren wel wat te laat, maar gelukkig geen boete. Op naar Stresa, waar we om 16:42 uur aankomen.

Blik omhoog vanuit de lift

We hebben een kamer op de eerste verdieping met een klein balkon. De kamer is netjes, maar niet al te groot met een goed werkende airco.

Als we een beetje hebben uitgepakt, gaan we naar het terras bij het zwembad om een wijntje te drinken en niet te vergeten ons welkomstdrankje: een prosecco.

Tja, het diner is hier wel een klasse beter dan in Hotel Valentino! Keurig ingedekte tafels, professionele bediening, prima gerechten die eruit zien als plaatjes, en heerlijke wijnen.

's Avonds drinken we nog wat in de lounge en maken het niet al te laat.