Zomervakantie 2018 - Acqui Terme

Maandag - via de Gottharttunnel naar Acqui Terme

Aan de balie betalen we onze overnachting in Wellnesshotel Basler Hof. Daarna, op naar Italië! Via het bospad bereiken we na 2 km de doorgaande weg die ons naar de snelweg richting Italië leidt.

De reis verloopt aanvankelijk vlot, ook in Zwitserland. We houden ons wel keurig aan de snelheid want de boetes zijn hier fors. Bij de Gotthardtunnel is het uit met de pret, een flinke file, die ons ruim een uur kost.

Ticino

Uiteindelijk persen we ons door de 16,9 km lange tunnel, een tweebaansweg. Aan de zuidzijde van de tunnel zijn we in het kanton Ticino (Tessin), waar de tweebaansweg weer overgaat in een vierbaans snelweg. Italiaans is in dit deel van Zwitserland de voertaal. We rijden nog een stukje door en besluiten dan bij Bellinzone Nord - het wegrestaurant even te stoppen.

Geweldig!

Dit wegrestaurant -  voorjaar 2018 heropend na een ingrijpende verbouwing - is fantastisch! Het is zeer ruim opgezet, diverse afdelingen, lokale gerechten en producten, zeer grote keuze; de rust, de ruimte ...

De afgelopen 10 jaar is de kwaliteit van veel wegrestaurants gelukkig verbeterd, maar dit

slaat alles! Na de lunch weer verder richting Acqui Terme, naar Hotel Valentino, het eerste van de twee hotels waar we in het kader van onze autovakantie van de ANWB zullen verblijven.

Eenmaal van de snelweg af valt ons direct de matige kwaliteit van de wegen op en de rommelige omgeving. Onze navigatie brengt ons probleemloos naar Hotel Valentino. Ziet er op zich aan de buitenkant niet slecht uit, maar ook weer niet om echt blij van te worden. Laten we eens binnen kijken ...

Bij binnenkomst is de eerste indruk van het hotel goed. Marmer op de vloer, grote balie / receptie en een vriendelijke ontvangst.

Donker

We hebben een donkere kamer aan de achterzijde met uitzicht op de opslagruimte van de keuken 😕 De badkamer is niet geweldig. De föhn is blijkbaar vervangen, maar de oude houder heeft men niet verwijderd; de wc-bril zit los.

Andere ANWB-gasten hebben een kamer aan de voorzijde met klein balkon. Wel positief is het feit dat we een goed werkende airco hebben.

Entree van Hotel Valentino

Het diner is redelijk en de wijnen zijn prima. Het zogenaamde saladebuffet is echt een lachertje: drie glazen schalen, de één met komkommer, de ander met veldsla en de derde met tomaat. Het ontbijt stelt niet veel voor. De bediening is vriendelijk.

Er is een niet zo gezellig terras met kunstgras, om aan het eind van de middag of 's avonds iets te drinken. Hier wisselen we wat info uit met andere deelnemers aan deze ANWB-reis.

Dinsdag 24 juli

Vandaag rijden we naar Roccaverano, een schilderachtig dorpje op de top van een bergje (759m). Er zou daar een leuk restaurantje zijn met lokale gerechten. Het tochtje naar Roccaverano voert ons over leuke en soms zeer smalle wegen naar het dorpje. Er is duidelijk rekening gehouden met toeristen, gezien de parkeerplaatsen. Vanaf onze parkeerplaats loop je zo omhoog het historisch centrum in. Het restaurant

Albergo del Brabante, gaat om 12:00 uur open, dus we lopen wat rond en genieten ook van het prachtige uitzicht.

Huiskamerrestaurant

Even na het middaguur lopen we de trap op naar het huiskamerrestaurant - heel sfeervol en intiem.

Wat we er voor de lunch gebruikt hebben weet ik niet meer. Ook van de rekening word ik niet wijzer, want alles - zowel wijn als gerechten - wordt 'Osteria' genoemd. Hoe dan ook, we hebben heerlijk gegeten op een heel bijzondere locatie.

Als we terugrijden naar Acqui Terme leidt 'Truus' - dat is de bijnaam van ons navigatiesysteem - ons over een andere veel bredere weg naar het dal.

Uitzicht van Roccaverano over de omgeving

Woensdag

In ons ANWB-'platinum pakket' zat ook een bezoek aan een wijnbedrijf: Tenimenti Ca’Bianca in Alice Bel Colle. We besluiten eerst te eten in Alice Bel Colle  dat op de top van een heuvel ligt (418m).

Het wordt Hotel Ristorante Belvedere. We zijn de eerste lunchgasten en kiezen een tafeltje met prachtig uitzicht op de wijngaarden in de omgeving.

Ik ging voor de stracotto al barbera. Lilian kreeg per abuis de insalata mista in plaats van de insalatona mista. Na de koffie de 'berg' weer af naar het wijnbedrijf.

Op weg naar Tenimenti Ca’Bianca

Al snel zien we bordjes die ons de weg wijzen naar het 'estate'.

Als we de auto geparkeerd hebben komt er al snel iemand naar ons toe die ons verzoekt een paar minuten geduld te hebben. We zoeken een plekje in de

schaduw, want het is behoorlijk warm! We worden echter al spoedig opgehaald door een jongeman die goed Engels spreekt. We krijgen een witte jas aan, waarna de rondleiding begint. Hij vertelt dat het bedrijf een aantal jaren geleden is gemoderniseerd en dat daarna ook de productie is verhoogd. Daar komt bij dat ze de wijn op biologische wijze produceren.

Na afloop van de interessante rondleiding nog wat wijnen geproefd, reden om wat flesjes te kopen. Daarna gaan we weer richting hotel.