Voorjaarsvakantie 2020 - Zeltingen

Zondag 23 februari

Natuurlijk gaan we er in de voorjaarsvakantie nog even tussen uit. We vonden een leuke aanbieding bij Weinhotel St. Stepanus in Zeltingen-Rachtig aan de Mittelmosel: vijf nachten halfpension voor de prijs van vier, voor € 440,00 totaal.

We hebben gekozen voor de streek van de Moezel, in de hoop - gezien de ligging - op voorjaarsachtig weer.

Na een vlotte reis komen we tegen 15:30 uur aan in het hotel.

We worden vriendelijk ontvangen aan de receptie en krijgen een stortvloed aan informatie. Maar de receptioniste zegt geruststellend: "U kunt het allemaal nalezen op uw kamer ..."

Heel bijzonder was voor ons dat de kamer op de begane grond was gesitueerd, meestal zitten we twee of drie hoog zonder lift.

Kamer en badkamer zijn schoon. Het ziet er wel een beetje gedateerd uit. Ook wat donker, maar dat komt mede door het regenachtige weer. Vanuit de kamer kijken we uit op een parkeerplaatsje van het hotel en de wijnhellingen.

We hebben onderweg niet geluncht en het diner is om 20:00 uur. Dat duurt dus nog even. We besluiten naar de bij het hotel behorende Braukeller te gaan. Is inderdaad een soort keldergewelf, bestaande uit twee ruimtes. We nemen

Route Vlaardingen - Weinhotel St. Stephanus

Maandag

Na een op zich goed ontbijt, maar met niet zoveel keuze aan beleg, gaan we gezien het regenachtige weer, met de auto op pad. We rijden een beetje rond en drinken koffie in 'Hotel Weißer Bär'. Rond het middaguur belanden we in Bernkastel-Kues. Het is maandag, dus een aantal restaurants is gesloten. We lopen het centrum in en vinden een plekje in het restaurant

Restaurant Märchenhotel [foto © Märchenhotel]

van het Märchenhotel. Lilian gaat voor de Flammkuchen mit Lachs und Lauch, en ik voor Reibe-kuchen mit hausgebeiztem Lachs. Een wijntje erbij: heerlijk.

Na de lunch zijn we rond twee uur weer in ons hotel, waar we in de loop van de middag weer even afzakken naar de Braukeller. Het diner is rond 20:00 uur. Men werkt hier in 2 shifts, één om 18:00 uur en één om 20.00 uur. Het restaurant is best gezellig en de bediening is vriendelijk. Het eten is zoals gezegd gutbürgerlich.

plaats aan een hoge ronde tafel in het gedeelte bij de bar. We gaan voor een lekker wijntje en bestellen de 'Vesperteller mit Wurst und Käse bunt garniert' om de honger te stillen.

Bij het diner - we hebben half pension - kunnen we bij het hoofdgerecht kiezen uit vlees, vis of vegetarisch. De wijnen zijn goed en het eten kwalificeren we als 'gutbürgerlich'.

Dinsdag

Het zou vandaag redelijk weer zijn, dus we gaan een wandeling maken. We kiezen de 'Kastanienweg', een wandeling van zo'n 7 km vanuit het plaatsje Kesten.

Diverse wandelroutes - waaronder de Kastanienweg

We starten vanaf de parkeerplaats bij de bushalte en zien al snel de eerste tekens met een kastanje. We lopen aanvankelijk over asfaltweggetjes tussen de wijnvelden omhoog.

Naarmate we hoger komen krijgen we een steeds mooier uitzicht over de Moezel en omgeving.

Kastanienweg

Aanvankelijk is de route zeer duidelijk aangege-

geven, maar op een gegeven moment is er geen kastanje meer te zien! Met behulp van het kaartje en de GPS MotionX app, proberen we de route aan te houden, c.q. weer op te pakken. De zon komt er ook nog bij! We hebben echt een prachtig uitzicht over de omgeving!

Aan de andere kant van de Moezel zien we Wintrich liggen, waar we zomer 2015 verbleven. We vervolgen onze weg en komen bij een splitsing: omlaag of omhoog.

Omhoog dus, even later kunnen we scherp naar rechts, en zie, daar is weer een kastanje! Nu kan het niet meer misgaan ... hoewel, het laatste stukje naar de parkeerplaats lopen we langs de weg. Maar, al met al, een heerlijke wandeling in een afwisselend landschap met prachtige uitzichten. Als we de gelopen route vergelijken met de route uit het wandelboekje, dan komt die toch aardig overeen.