Meivakantie 2022 - Mertesdorf

Zaterdag 30 april

Deze korte vakantie gaan we naar de omgeving van de Hunsrück. ****Hotel Weis in Mertesdorf bij Trier lijkt ons een goede keuze. Mertesdorf ligt vlak bij Trier, altijd een bezoek waard, maar ook tegen de Hunsrück aan, een prachtig wandelgebied.

Route Vlaardingen - Mertesdorf

De reis verloopt vlot. De rondweg bij Antwerpen passeren we zonder vertraging. Daarna volgt er een saaie route. In de buurt van Luik wordt het landschap interessant: 'welliges Gelände'.

Voorbij Verviers wordt het steeds rustiger op de weg. Bij de grens met Duitsland gaat de snelweg over in een tweebaansweg met alternerend een extra baan om in te halen. Je rijdt door een prachtig landschap met weinig plaatsjes, de Schneifel ofwel de Schnee Eifel, best hoog (699,1 m). De tweebaansweg gaat al snel weer over in een snelweg.

We moeten nodig tanken en besluiten dat in Prüm te doen. Daarna daar gelijk maar even geluncht aan de Hahnplatz in restaurant Zur Alten Abtei.

Vervolgens rijden we in 49 minuten naar ons hotel.

Vanuit onze kamer is er uitzicht op de wijngaarden

In hotel Weis worden we zeer vriendelijk ontvangen door de receptioniste. We hebben een mooie strakke kamer op de tweede verdieping met een prima badkamer. Het balkon - met ochtendzon - biedt uitzicht op de wijngaarden.

Na onze spullen uitgepakt te hebben, zoeken we een leuk plekje op het terras met zon én schaduw. Aan dit hotel is een wijnbedrijf verbonden, dus - met name bij de witte wijnen - er is heel veel keus.

We dineren 's avonds in het gezellige restaurant. We zitten naast de ronde tegelkachel, een mooie plek. Het is behoorlijk druk. Het diner is goed, maar het voorgerecht wat magertjes. De wijnen zijn - uiteraard - zeer goed.

Zondag 1 mei

Vandaag een wandeling vanuit het hotel: de Ruwer Riesling Erlebnisweg van 8,2 km langs de wijnhellingen en dorpjes in de omgeving. Op diverse plekken langs de route informatieborden over de wijngaard, de flora en fauna enz. Op verschillende plekken zijn stalletjes waar je wijn kunt proeven.

In Kasel wijken we van de route af: even lunchen. We lopen naar beneden naar de Bahnhofstraße, daar zouden wat restaurants zijn. We kiezen voor het terras van het 'Schnitzelhaus'.

Dit blijkt een zeer slechte keuze. De kwaliteit van de wijn is in orde, de tonijnsalade van Lilian gaat nog (wel veel te veel), maar mijn mexicaanse salade is niet om te **eten. De verlepte groene sla met kidneybonen, mais en maiskolfjes drijft in iets wat op barbecuesaus lijkt. De gefrituurde kipstukje zijn nog eetbaar. Snel weer verder!

We lopen nu langs het riviertje de Ruwer evenwijdig aan de weg die we op hoogte langs de wijnvelden liepen.

Na een klein uur wandelen en een laatste klimmetje zijn we weer in ons hotel.

We hebben 9,1 km gelopen in 2:05:17 uur, bij een gemiddelde snelheid van 4,4 km/h.

En nu een heerlijk wijntje op het zonnige terras!

's Avonds het 'bekende' drie gangen diner. Is zonder meer goed, maar ook weer geen Aha-Erlebnis.

De witte wijnen van het eigen wijngoed Erben von Beulwitz zijn heerlijk.

Ruwer-Riesling Erlebnisweg

Maandag

Voor maandagmiddag hebben we allebei in ons hotel een wellness behandeling gereserveerd. Dus er is niet echt tijd voor een lange wandeling. We besluiten even naar Saarburg te rijden, dit toeristische plaatsje kennen we van eerdere vakanties.

Bij heerlijk weer rijden we in een half uur naar Saarburg. Na het parkeren van de auto nemen we een kopje koffie op één van de vele terrassen aan de Saar. Het is gezellig druk.

Omdat we op tijd terug willen zijn voor onze wellness behandelingen besluiten we na de koffie weer naar het hotel te rijden en daar te lunchen.

Heerlijk zo'n wellness behandeling! 's Avonds het bekende diner ritueel. Ben wel een beetje uitgekeken op de witte wijnen, dus vanavond eens een rode wijn. Goed van smaak, maar niet echt vol. Wel bijzonder, je kunt kiezen uitt wel 20 open witte wijnen en bij rood uit ... één.

Ook morgen is het prima weer om te wandelen. We gaan vanuit Fell wandelen in de sporen van de heillige Barbara, de beschermheilige van de mijnwerkers. Die sporen leiden ons naar  'Besucherbergwerk Fell'.