Voorjaar 2017 - Kallenhardt (3)

Woensdag - Paderborn

Vandaag zou het slecht weer zijn, maar dat valt reuze mee. In ieder geval gaan we vandaag niet wandelen, maar wat leuke plaatsjes bezoeken, althans een poging wagen...

Paderborn

We aanvaarden de reis naar Paderborn. Nadat we de auto geparkeerd hebben in de ondergrondse parkeergarage - die wordt nu verbouwd, wat een chaos - lopen we de stad in. Het is in ieder geval droog, maar wel wat winderig. Paderborn komt niet echt gezellig over, redelijk wat nieuwbouw, mede een gevolg van de bombardementen van de geallieerden in Tweede Wereldoorlog.

La petite Galerie

Aan de Marienplatz informeren we bij de VVV naar een gezellig restaurant. We krijgen wat adviezen, lopen over een beetje rommelige markt naar de opgegeven restaurants, maar we zijn niet bepaald enthousiast. Kortom we kiezen zelf wel iets uit.

Uiteindelijk wordt het La petite Galerie. Ziet er van buiten bistro-achtig uit, Het is gelegen tegenover een park met vijver. Binnen is de aankleding vrij strak, maar niet ongezellig. Lilian kiest de 'Salat mit Champignons', ik ga voor de 'Currywurst à la Sansibar'. Het smaakt allemaal prima, evenals de wijn.

Na de lunch lopen we terug naar de parkeerplaats. Overal in Paderborn wordt er gegraven, gesloopt en  gebouwd. Het maakt het er allemaal niet gezelliger op.

Als we het doolhof van de parkeergarage hebben verlaten, rijden we terug naar ons gezellige Romantikhotel Knippschild.

Romantikhotel Knippschild

Donderdag

Vandaag alweer de laatste wandeldag. We hebben gekozen voor een wandeling vanaf de parkeerplaats in Neuhaus in de buurt van de Möhnesee.

Onze route loopt langs het beekje de Heve, dat min of meer in teruggegeven aan de natuur, met nieuwe passages voor de vissen.

Het sparrenbos  aan de andere kant van de Heve is in 2007 letterlijk omgeblazen door de orkaan Kyrill.  Men heeft er voor gekozen om de omgewaaide sparren te laten liggen, zodat de natuur er zijn gang kan gaan. Door het min of meer open landschap ontstaan er zo mogelijkheden voor andere flora en fauna.

Langs onze route wordt op verschillende plaatsen middels borden uitleg gegeven over orkaan Kyrill en  de aanpassingen aan de Heve.

Het is trouwens heerlijk wandelweer: lekker zonnetje en niet te warm. Het leuke van deze route is dat je op diverse punten kunt doorsteken en de wandeling kunt verkorten. Iets wat we op een gegeven moment ook doen. Bij onze wandelingen gebruiken we MotionX-GPS, echt heel handig!

Na een klein uur wandelen steken we door naar het noordelijke deel van de route, waar het normaal gesproken redelijk druk is met sporters, maar vandaag niet. Na 2:09:24 uur zijn we weer op de parkeerplaats.

We hebben dan 9,72 km afgelegd en 212 hoogtemeters overbrugd.

Vlakbij de parkeerplaats is een eetgelegenheid, maar het ziet er niet écht uitnodigend uit. We besluiten om weer te lunchen in het Torhaus-Möhnesee met die lekkere Salat „Tante Fine“: "SaIate der Saison mit unserem beliebten Hausdressing, Tomaten, marinierte Gurkenscheiben, herzhaft gewürzte Tranchen von der PouIardenbrust, gebratene, frische Champignons". Lilian kiest dit keer voor „Tante Fine“ zonder kip. Ook vandaag is het weer ruim

genieten op dit gezellige zonovergoten terras, met uitzicht op de beeldentuin en orangerie.

Foto-impressie

Parkeerplaats bij Neuhaus - startpunt wandeling

Arnsberg

Na de lunch besluiten we nog even een kijkje te nemen in Arnsberg. Ah, hier waren we al twee keer eerder. Niet zo gezellig, er is één voetgangerzone met een Altstadt-vermoeden. We lopen wat rond, rukken wat cash uit de muur en gaan vervolgens weer naar ons hotel.

's Avonds ons 'galgenmaal', is heerlijk en natuurlijk besproeid met wat wijn. Na het eten nog twee Schnaps „zum Abschied“.

Vrijdag - reisdag

Na het bekende prima ontbijt nemen we afscheid van de vriendelijke eigenaresse en gaan we huiswaarts. Het is nog steeds prachtig weer! Helaas, naarmate we dichter bij huis komen laat de zon het steeds meer afweten, de eerste regen valt al snel en we kunnen ook weer 'genieten' van files.

Nou en...

Het kan ons niet deren. Immers, we kijken terug op een zeer geslaagd weekje weg!