Voorjaar 2022 - Hallenberg (3)

Zaterdag

Vandaag toch maar niet wandelen, gezien de om en om gedachte: een dag wandelen, een dag een stadje bezoeken. Doen we vandaag dat laatste.

Maar waar naartoe … De meeste plaatsjes in deze regio hebben we al bekeken en waren vaak niet zo interessant, althans naar onze mening.

We besluiten een kijkje te nemen in Bad Wildungen, nog niet bezocht. Het ligt zo’n 35 km oostelijk van Hallenberg, maar door de vaak smalle en bochtige wegen, ben je toch als snel 50 minuten onderweg. Daar staat tegenover dat er prachtige landschappen aan je voorbij glijden. Opvallend is het grote aantal vrachtwagens vaak met oplegger met boomstammen: de storm heeft begin maart ook hier flink huisgehouden.

Na zo’n 50 minuten rijden parkeren we de auto aan de rand van het voetgangersgebied en lopen het voetgangersgedeelte in wat we via een steile straat bereiken. Ziet er gezellig uit, diverse winkeltjes, een pleintje enz.

We lopen richting het ‘moderne’ centrum, maar voor we daar zijn zien we rechts van ons een boekwinkel Buchland GbR: even kijken … ik vind daar een interessant boek over gekke grenzen tussen landen. Leuk dat je bij deze boekwinkel een kopje koffie kunt drinken. Het zonnige plekje op het terras wat zo net nog bezet was is nu vrij: in de zon met een kopje koffie, heerlijk!

Na de koffie lopen we een stukje het moderne centrum in besluiten te lunchen in Pinza Imperium, een Italiaanse ‘tent’. Sfeervol en ruim ingericht.

Salade en wijnen zijn  prima. De bediening is vriendelijk, maar doordat er net een nieuwe vriestoonbank is afgeleverd, die moet worden schoongemaakt enz., niet altijd even oplettend.

Na de lunch slenteren we op ons gemak door het historisch centrum richting auto en lopen nog even naar binnen bij 'Hobbyhaus' voor een ansichtkaart en een B-potlood.

We besluiten nog even te kijken in Fritzlar. Zijn we daar eerder geweest? Het is maar zo’n 10 km. In Fritzlar

Restaurant Pinsa Imperium

parkeren we de auto aan de rand van de voetgangerzone en  lopen dan naar het centrum dat gedomineerd wordt dooreen groot plein: Marktplatz. Ja, is bekend! We waren hier herfst 2019. Fritzlar is een leuk plaatsje, we lopen nog wat rond, en rijden in een uurtje terug naar ons hotel in Hallenberg.

Omdat we een beetje uitgekeken zijn op het diner van het halfpension, dineren we vanavond à la carte. Als voorgerecht kiezen we Ziegenfrischkäse en klare Fleischbrühe en als hoofdgerecht allebei de Grillpfanne. Het is weer eens wat anders ... Blijft gezegd dat het eten niet meer als gutbürgerlich is. Jammer, want de entourage doet meer vermoeden.

Zondag 13 maart

Vandaag is het reisdag. De reis verloopt voorspoedig. We maken een ommetje via Lochem, waar we lunchen op het terras van de "Lochemse Chroissanteri"'. Prima plek, jammer dat er 3 krijsende kinderen op het terras zitten. De ouders lijkt het niet te deren. Daarna richting huis ...

De afsluiting van knooppunt Hoevelaken levert weinig vetraging op. Rond 16:00 uur zijn we weer thuis.

We kijken terug op een echt heerlijke vakantie. We zijn voorlopig echter wel uitgekeken op het Sauerland. Alle leuke en minder leuke plaatsen hebben we wel bezocht.

Hoewel hotel Sauerländer Hof ons opnieuw prima is bevallen, vinden de lunch- en dinerkaart wat beperkt en het eten niet bijzonder. Ook jammer dat het hotel in een ongezellig plaatsje ligt.

Maar nogmaals, het was een heerlijke vakantie. Elke locatie heeft immers zo zijn voors en tegens.

Voor de meivakantie gaan we wel op zoek naar een andere plek.